Swish, en väg mot det kontantlösa samhället!

Swish, en väg mot det kontantlösa samhället!

Swish, en väg mot det kontantlösa samhället!

”Arbetet med att utveckla Swish startade som ett samarbete mellan sex av Sveriges största banker. Tillsammans äger Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna Getswish AB. Idag har flera banker anslutit sig till Swish” (1).

Luz Marina är en senior testare med lång erfarenhet inom bank och finansbranschen. I denna artikel berättar hon om sin erfarenhet som testare i Swish projekten.

Jag var inne i stan för att äta lunch tillsammans med min tonåring. När vi väl skulle betala upptäckte jag att jag hade glömt min plånbok hemma. Som tur var förklarade servitören att det inte var något problem. ”Vi tar dessutom inte emot kontanter längre utan endast kort. Fast ifall du har med dig mobilen så kan du betala med Swish”.  Det slog mig hur smidigt det var att inte behöva ha plånboken med sig. Det enda som behövdes var helt enkelt att mobiltelefonen var med och att Swish appen var aktiverad.

Under perioden 2015-2016 arbetade jag på SEB som testare i ett utvecklingsprojekt. Teamet utvecklade den nya tjänsten Swish företag som är skapat för att företag, föreningar och organisationer ska kunna ta emot och få insatt betalningar, från privatpersoner, på företagskonto. Därefter startades det upp utvecklingsprojekt för Swish handel som är en tjänst för företag, föreningar och myndigheter som vill erbjuda Swish som betalalternativ i sin webbutik eller mobilapp. Swish är en integration av många komponenter som samverkar såsom Bank-id och Bankgirots betalsystem för realtidsbetalningar (BIR).  Swish är också integrerad mot bankernas olika plattformar, vilket innebar att testarbetet var mycket komplext.

Jag har funderat över varför Swish-projekten var så framgångsrika

I Swish projekten var vi konsulter och anställda inom banken och det innebar att det fanns olika kompetenser och specialister med många års erfarenhet. Genom detta så skapades det ett starkt team som tillsammans arbetade för att uppnå bankens mål med att leverera en av det mest framgångsrika tjänsterna. I SEB´s Swish projekt hade vi dessutom en projektledare som var mycket kompetent, kommunikativ och drivande samt med en känsla för humor. Detta bidrog till en bra stämning, sammanhållning och det motiverade teamet till det där lilla extra att leverera en kvalitativ lösning. Det var många faktorer som bidrog till att motivera mig under projekten, men det som var starkast var när vi implementerade Swish företag för en välgörenhetsorganisation. Det gav mig möjligheten att vara med och bidra till att hjälpa människor i en nödsituation.

Jag har funderat över varför Swish som betalningsmedel är så omtyckt.

Min bedömning är att det beror på att GetSwish är skapat av Sveriges större banker vilket innebär en trygghet för användarna. En annan anledning är att Swish för privat personer är gratis och sist men inte minst så är den mycket enkel att använda. För företagen är det smidigt att använda sig av Swish som betalningsmedel då det är en lägre kostnad jämförelsevis mot att administrera och transportera kontanter mellan olika depåer. Eftersom man slipper hantera kontanter så minskar även risken för rån och andra medföljande aspekter.

Att tjänsten är omtyckt visar statistiken!

Enligt GetSwish, är det både antalet användare och frekvensen av betalningar samt storleken på summan som har ökat sedan 2012. När Riksbanken undersökte svenskarnas betalningsvanor uppgav 61% av Sveriges hushåll att de har tillgång till Swish, och 52% att de använt appen den senaste månaden (2) Enligt den brittiska dagstidningen The Guardian är det bara en tidsfråga innan Sverige blir världens första kontantfria samhälle. Tjänsten är både populär bland användarna och unik i världen visade sig bland annat när swisha fick plats på årets nyordslista (3). Swish röstades fram till svenskarnas mest uppskattade digitala varumärke (4). Internationellt har intresset varit fortsatt stort, och Swish har även uppmärksammats av till exempel CNN och The New York Times (5).

Känner mig stolt över att jag hade en betydande roll som testare i Swish projekten för företag, privat och handel hos SEB. Jag ser fram emot vidareutvecklingen av Swish!

Artikel är skriven av Luz Marina Karlsson

Meny